Svar: Hvor meget mælk? - 3 mdr.

2. februar 2017

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Ida

Tak for dit brev :) Det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Du fortæller, at du tilbyder din dreng alt det, han kan spise - og "i hvert fald 7 gange 150 ml". Det betyder altså, at du giver din dreng 7 flasker af 150 ml = 1050 ml i døgnet. Det kan godt være, at han ikke altid tømmer flasken, men han tilbydes det, og han regulere selv sit behov - og det synes jeg faktisk lyder rigtig fint - det lyder ikke som om, at han mangler mad, tværtimod...

Nu hvor han er 3.5 måned gammel, så vil jeg skønne, at hans behov er ca. 135 ml pr kg han vejer - og da han vejer 6 kg, så giver det altså et døgnbehov på 6 x 135 = 810 ml. Altså mindre end det, som han faktisk tilbydes, så måske spiser han en mængde, som faktisk er meget passende i forhold til hans alder og vægt...? :)

Derudover tænker jeg, at det umiddelbart lyder som om, at han tager rigtig fint på. Han vokser som han skal og trives rigtig fint. Og nogle børn optager bare næringen fra deres mælk rigtig godt - også selvom de drikker mindre end deres udregnede behov. Derfor er det rigtig fint, at du ...

Annonce

... tilbyder ham de ca. 7 flasker i døgnet, men samtidig lader ham selv regulere sin sult lidt :)

Og så skal du naturligvis også sikre dig, at hans mave fungerer og at han ikke har problemer med forstoppelse. Hvis han har forstoppelse, så kan det gøre, at han ikke spiser nok. Det er derfor vigtigt, at du søger for at hans mave bliver holdt igang.

Nogle gange kan det også hjælpe at skifte til en anden type erstatning, fordi de alle sammen smager lidt forskelligt og nogle børn kører lidt træt i smagen efter lidt tid. Så at variere lidt mellem to typer vil gøre en forskel hos nogen og dermed gøre, at barnet så måske spiser lidt mere....

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og så kan det også nogle gange være en god idé at skifte til en større flaskesut. Det kan være en sut, der passer til et lidt ældre barn eller en sut med flere huller, så mælken løber lettere ud til barnet, løber hurtigere. Det kan også gøre, at barnet så spiser mere.

Men før du ændrer på dette, så skal du naturligvis være sikker på, at han mangler mælken, ikke spiser helt nok :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre og måske også giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet